|
Ocean City
Kauko Röyhkä: Ocean City.
Like, 1999, sidottu, ISBN 951-578-654-1, 238 s.
Päällys Tommi Hänninen.
|
Aktiivisen sf-harrastajan ja nk. normaalilukijan ja/tai mundaanin kriitikon
erottaa toisistaan säännönmukaisesti se, että sf-harrastajaa on tavattoman
vaikea yllättää omaperäisen(kään) tuntuisilla maailmanvisioilla. (Silloin
kun se onnistuu, on harrastaja tietysti sitäkin ilahtuneempi.) Mundaanit
lukijat ja kriitikot sen sijaan ihastuvat tiloiltaan, kun
"normaaliproosaan" keskittynyt kirjailija menee ja tekeekin jotain
esimerkiksi tulevaisuuteen projisioitua. Heille nämä teemat ovat uusia,
uskaliaita ja raikkaita - esimerkiksi virtuaaliviihteeseen huumemaisesti
koukuttuneet kuluttajat! Ajatelkaa mikä visio! Huisaa ja omaperäistä! Hei,
kuvitelkaa meren päälle rakennettua kaupunkia! Jukra! Kuka voisi tulla
ajatelleeksikaan?! Jälkeläisten hankkiminen vaikeutuu olennaisesti!
Siunatkoon mikä alkuvoimainen ja originelli ajatus!
Nyt olen tietysti tarpeettoman ilkeä. Kauko Röyhkä ei
todennäköisesti ole sf:n suurkuluttaja, eikä proosaa sinänsä pidä arvioida
vain sillä perusteella, että sen ideat ovat jo aiemmin jonkun muun
keksimiä. Vaikka ideat ja visiot ovatkin uudistuva luonnonvara, on
relevantteja lähitulevaisuusvisioita kuitenkin - ainakin tietyissä
loogisissa ajatuskehyksissä - rajallinen määrä. Pääasia lienee, miten hyvin
kirjailija tulevaisuusteemansa hallitsee ja miten aidon ja kokonaisen
tuntuisesti hän fiktiivisessä maailmassaan operoi.
Valitettavasti Röyhkä ei onnistu erityisen hyvin sinänsä
kunnianhimoisessa yrityksessään maalata kuvaa lähitulevaisuuden
synkeänsävyisestä yhteiskunnasta. Voi olla, että vaadin liikoja, kun
edellytän että sf:n alueelle tietoisesti astuva kirjailija voisi myös ottaa
hieman selvää tämän fiktion alueen perusestetiikasta. Esimerkiksi se
perusvaatimus, että tulevaisuudessa on tapahtunut tiettyjen kirjailijan
antamien, näkyvimpien spekulatiivisten muuttujien lisäksi niihin
linkkiytyviä, syy- ja seuraussuhteisia taloudellisia, sosiologisia jne.
muutoksia, ei kirjassa täyty. Röyhkän Ocean City -romaanin yksi (ja
omaperäisin) perusidea on sperman laadun dramaattinen huononeminen, joka
johtaa siittäjien ammattikunnan syntymiseen. Herkullisen ajatuksen
kehittely jää kuitenkin aivan puolitiehen. Siittäjien ammattikunta on kuin
pikkuisen tyylitellyn nyky-yhteiskuntamme päälle läiskäisty post-it-lappu,
joka olisi helppo irrottaa ilman että missään muussa elementissä tapahtuisi
mitään erityistä muutosta. Kollektiivisen isyyden ja merkkituotteistettujen
lasten käsite on niin hieno, että on sääli, ettei Röyhkä ole koettanut
ottaa siitä enempää irti esimerkiksi sosiaalisen analyysin tasolla.
Tuntevatko saman julkkissiittäjä-isän jälkeläiset esimerkiksi jonkinlaista
veljeyttä tai velvoittavaa klaanijäsenyyttä? Millaisia ovat siittäjän
ammatin taloudelliset aspektit (muutkin kuin se, että rahaa tulee ihan
mukavasti) - onko siittäjä freelancer vai yritys? Esiintyvä taiteilija?
Onko geneettisiä yhdistelmiä patentoitu jne.
Muutenkin tulevaisuusvisiossa mättää liiallinen nykyajan tuntu.
Voihan aivan hyvin olla, että tupakanpoltto on vielä kymmenienkin vuosien
päästä mitä yleisin rankkojen poikien ja tyttöjen tapa osoittaa
rankkuuttaan, mutta jotain haukotuttavan puberteettistakirjan jatkuvassa
savukkeiden sytyttelyssä silti on. Myös seksi, jonka merkitykset ja luonne
todennäköisesti olisivat Röyhkän kuvaamassa tulevaisuudessa ainakin hieman
muuttuneet ihmisten asenneilmastossa - olisihan lisääntymisen selvästi
vaikeutuessa kuviteltavissa, että seksin asema liikahtaisi toisaalta
huvittelumuodosta ja toisaalta yhteiskunnallisesta tabuaiheesta johonkin
suuntaan - on samalla tavalla puberteettista. Röyhkän tulevaisuuden
seksuaalinen elämä on kuin 70-luvun Jallusta, toisaalta noloa ja nuhruista, toisaalta rivoudella rehvastelevaa. En tässä peräänkuuluta mitään
yletöntä estetisointia tai puritaanisuutta, vaan olisin toivonut
kirjailijalta enemmän vaivannäköä kuvaamansa tulevaisuuden logiikan ja myös
mahdollisen lukijaa palkitsevan yllätyksellisyyden suhteen.
Päähenkilön kirjoittaminen tunnustukselliseksi uskovaiseksi on
ajatuksena raikas ja luo siittäjän ammattiin liittyessään mielenkiintoisia
näkökulmamahdollisuuksia. Mutta tässäkin kirjailija tuntuu jäävän jonnekin
puolitiehen: Luukas Rothoviuksen usko on samanlainen post-it-lappu kuin
moni muukin aihelma tässä kirjassa. Se ei syvennä juurikaan henkilön
hahmoa, vaan näkyy lähinnä puheen tasolla - ei niinkään toimintana,
reaktioina tai muina ominaisuuksina, joista voisi päätellä uskonnon todella
olevan olennainen osa henkilön tapaa elää. Kirjan muutkin hahmot ovat kuin
paperista leikattuja siluetteja. Elävin hahmo lienee Ocean City itse, joka
päästää vesivoimaturbiineistaan järkälemäisen röyhtäyksen viidentoista
minuutin välein.
Hyvä puolustus kaikkeen edellä sanottuun tietenkin olisi, että
kirjailija ei nimenomaan ole halunnut kirjoittaa "perinteistä" tai
"tyypillistä" science fictionia, vaan teoksen, jossa tulevaisuus
esimerkiksi allegorisesti edustaa nykyisyyttä. Jos näin on, niin levitän
käteni ja totean, että naamioiduista nykyisyyksistä ne tyypillisetkin
scifin kirjoittajat tarinansa tekevät... mutta kiinnostavammin
naamioiduista.
Ei Ocean City välttämättä huono kirja ole. Se on kunnianhimoinen,
kuvia kumartelematon, se etsii ja löytääkin rumuudesta, väkivallasta,
hyväksikäytöstä ja välinpitämättömyydestä oman rujon estetiikkansa. Minä
vain en pitänyt siitä.
Johanna Sinisalo
Takaisin arvosteluhakemistoon
Takaisin sivun alkuun
|