Aikakone-logo


SCIENCE FICTION &
FANTASIA

Aloitussivu

Aikakone FAQ

Sisältö

Mitä uutta Aikakoneessa

Kirjailija- & taiteilijatietoa Aikakoneessa

Uudet kirjat

Kirja-arvostelut

Kolahtaneita kirjoja

DVD-elokuvat

Uutisia

Aikagalleria

Kuukauden kuva

Aikakoneen linkit

Aikakoneen arkisto

Kaikkiruokaisen päiväkirja

Lukijoiden äänet

Palaute

Kapteeni Kuolio

Aikakartta

Hirnuva maailmanloppu

Konikapina ja
millennium




Arto Paasilinna: Hirnuva maailmanloppu.
WSOY, 1999, sidottu,
ISBN 951-0-23861-9, 262 s.
Päällys Pekka Vuori.




Arto Paasilinnan teoksilla on valitettavan iso suuntaa antava merkitys kustantajille, millaista fantasiaa ne uskovat ison lukijakunnan kaipaavan. Sinivalkoiseen arkeen ei suvaita repeämiä juuri muussa muodoissa kuin nämä:

  1. Selvät allegoriat nykypäivän Suomesta (esim. Aumaston "Rikas, laiha ja kaunis")
  2. Uskonnon lempeä maallistaminen (esim. "Ukkosenjumalan poika" Paasilinnalla)
  3. Venäläisvaikutteinen virkamiessatiiri
  4. Kafkalaishenkinen, postmoderni depersonalisaatio (esim. Jäntin "Amorfiaana")
  5. Satua muistuttavat kuvitelmat (esim. Verrosen tuotanto)
  6. Nuorison seikkailufantasiat

Arto Paasilinna edustaa kotimaista keskivertofantasiaa tyypillisimmillään: pitkälle valmiiksi naurettua, helposti tunnistettaville myyteille perusteltua allegorista ilonpitoa, jossa kuvauksen varsinaisena kohteena kuitenkin ovat ihan samat aiheet kuin pateettisessa arkirealismissa: miehuus, viina ja työprojekti.

Kirjoittaessaan suomenhevosen historiaa Arto Paasilinna kuvailee suomalaisuuden syvintä olemusta. Sen paremmin suomalainen kuin sen hevonenkaan ei kestä loputtomiin kehnoa isäntää. Luontaisesta mykkyydestään luopuen hevonen täräyttää ensimmäisen sanansa: tietysti kirosanan.

Eläimiä on seikkaillut ennenkin Paasilinnan romaanien avustavina sivuhenkilöinä, mutta ensimmäistä kertaa eläin on nyt tapahtumien keskipisteessä. Eläinlääkärin avustuksella Huru-Aaron -nimisestä hevosesta tulee jutustelevien hummien kantaisä. Älykäs suomenhevonen muodostaa pian raamatullisen vähemmistönsä Pohjanmaan rannikolle.

Romaanin päähenkilöksikään hepasta ei ole, sillä näkökulma on edelleenkin eläimiä hoitavien ihmisten. Lisäksi kokemukset ovat paasilinnamaisesti rajoittuneita. Insinööriä opastavan jäniksen tai rovastia palvelevan karhun tavoin myös hevosen vertauskuvallisuus typistyy miehen kokemusmaailmaan.

Koska eläimen ikäkaari on lyhkäinen, etenee älykkäiden hevosten sukukronikka vauhdikkaasti 1950-luvulta nykypäivään. Suomalaisten pelot ja hullutukset tarttuvat hevossukuun niin, että ne kauhistelevat vuosituhannen vaihtumista internetin kautta.

Hirnuva maailmanloppu sisältää yhtä paljon tapahtumanrytkettä kuin Paasilinnan aiemmat romaanit, mutta sen henkilöt ovat entistäkin ohuempia. Myös yhteiskuntasatiiri on vaisumpaa kuin tällainen fantasia mahdollistaisi, aivan kuin Paasilinna pelkäisi joutuvansa poliittiselle veikkauskierrokselle.

Ponityttötarinoiden tavoin Hirnuva maailmanloppu pyrkii etääntymään lannantuoksuisesta arjesta. Vaikka kirja kuvaa herkullisesti hevosten eli suomalaisten penseyttä politiikkaa kohtaan, ei Oulun kaduille huipentuva "konikapina" kasvata aihetta orwellilaisiin mittasuhteisiin.

M.G. Soikkeli


Arto Paasilinnan seura


Takaisin arvosteluhakemistoon


Takaisin sivun alkuun