|
Ray Bradbury puhuu
Tapani Ronni
|
Ray Bradbury (1920 -) on tieteis- ja fantasiakirjallisuuden tunnetuimpia
nimiä eikä juuri esittelyjä tarvitse. Hänen tuotannolleen on tyypillistä
fantasismi ja nostalgia. Bradbury on julkaissut yli viisisataa teosta: novelleja, romaaneja, näytelmiä, tv-käsikirjoituksia ja runoutta.
Hänen parhaiten tunnettuja teoksiaan ovat The Martian Chronicles (1950) (suom. 1953, Marsin Aikakirjat), The Illustrated Man (1951) (suom. 1971, Kuvitettu mies),
Fahrenheit 451 (1953) (suom. 1966, Fahrenheit 451) ja Something Wicked This Way
Comes (1962) (suom. 1964, Painajainen, uusi laitos 1990 nimellä Paha Saapuu Portin Taa).
|
Ray Bradbury asuu ja työskentelee Los Angelesissa. Sain viime hetkellä
tietää,
että Kalifornian yliopisto Los Angelesissa (UCLA) pitää Ray Bradbury -illan
9. huhtikuuta. Tullessani sisään elokuvatieteen laitoksen sali on jo täynnä
kirjailijan ihailijoita ja elokuva-alan opiskelijoita. Vanha mestari
istuutuu pöydän taakse valtaisien aplodien saattamana ja osoittaa olevansa
myös loistava puhuja. Punnitut ajatukset jaetaan kuulijakunnalle
anekdoottien ja kaskujen muodossa.
|
Ray Bradbury puhuu, 9. huhtikuuta 1998. (kuva: Tapani Ronni)
|
Kirjailijan tausta
Ray Bradburylla ei ole muodollisia oppiarvoja. Hän syntyi Illinoisissa
köyhään perheeseen, jolla ei ollut varaa kouluttaa lapsia yliopistoissa.
"Minulla oli viisivuotiaasta asti palava halu kirjoittaa", kirjailija
toteaa. "Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ei sitä taitoa kursseilla
opi." Lapsuuden pikkukaupunki Waukegan oli ilmapiiriltään rajoittunut ja
ahdasmielinen: fantastista kirjallisuutta ei suvaittu. Bradburyn
omaelämäkerrallinen romaani Dandelion Wine (1957) kuvaa kirjailijan
varhaisvuosia Amerikan sydänmailla.
Perheen muutto Los Angelesiin suuren laman aikana avasi hänelle
kirjastojen ja elokuvateattereiden ovet aivan uudella tavalla. "Olen
ollut vimmattu elokuvaharrastaja jo pikkupojasta alkaen. Teini-iässä
roikuin paljon Hollywoodissa ja haaveilin elokuvakäsikirjoittajan urasta,
Bradbury muistelee. "Aloitin 12-vuotiaana kirjoittamisen. Tuotin aivan
kaameaa tekstiä, mutta en tajunnut sitä itse. 22-vuotiaana tein läpimurron -
novellin joka oli toimiva ja joka liikutti minua. Se perustui omaan
lapsuusmuistooni. Sitä ei ole julkaistu. Mielestäni yhdeksässä vuodessa
oppii kyllä kirjoittamaan kun tekee kovasti töitä."
|
Näin mainostettiin tieteiselokuvia vuonna 1925
|
Elokuvien maailma
"Äitini vei minut jo nelivuotiaana elokuviin. Näin joitakin ikimuistoisia
kauhuelokuvia lapsena. Ennen kauhuelokuvat olivat taidokkaita
psykologisia teoksia. Esimerkiksi Robert Wisen Yö kauhujen talossa (The Haunting, 1963), joka
perustuu tehokkaaseen valon ja varjon käyttöön. Nykyisiä
splatter-elokuvia ei
voi tietenkään suositella kenenkään jälkikasvulle. Sitä paitsi ne ovat paljon
tylsempiä."
Ray Bradbury on ollut koko ikänsä dinosaurusfani. "Elokuva The Lost World
teki minuun lähtemättömän vaikutuksen vuonna 1925. Tutustuin
poikavuosina toiseen intoilijaan, joka halusi tehdä dinosauruselokuvia."
Tämä oli itse Ray Harryhausen, joka teki sittemmin elämäntyönsä tieteis- ja
fantasiaelokuvien tuottajana ja erikoistehosteiden laatijana. Harryhausen
teki mm. elokuvan Syvyyksien hirviö (The Beast From 20,000 Fathoms, 1953) Ray Bradburyn
novellin "Sumusireeni" (kokoelmassa Varhaiset varjot) pohjalta.
"Opin teinivuosinani tuntemaan monet elokuvateatterien omistajista
Hollywoodissa, ja he päästivät minut ilmaiseksi sisään. Olen nähnyt niin
paljon
elokuvia, että pidän itseni varsinaisena filmien kaatopaikkana. Hyvän ja
huonon elokuvan välisen eron - jonka alalle aikovan pitää ilman muuta
tietää - oppii vain katsomalla elokuvan toisensa perään."
Palava intohimo kirjoittamiseen ei jättänyt Bradburya rauhaan. Hän halusi
elää
kirjoittamalla. "Siihen aikaan George Burns piti suosittua puheohjelmaa
radiossa. Hän antoi minulle tilaisuuden kokeilla kirjoittamista radiolle.
Tein hänelle kahden vuoden ajan käsikirjoituksia. Siinä oppi paljon. Olen
ollut hänelle kiitollinen koko ikäni."
Ura kirjailijana oli aluksi takkuinen. "Olen aina uskonut että kirjailijan
on oltava ennen kaikkea rehellinen itselleen. Kirjoittamisen pitää olla
hauskaa. Nuorena yritin joskus rahapulassa kirjoittaa leipätekstiä, joka ei
oikeasti kiinnostanut, mutta siitä ei tullut mitään. Alitajunta pisti
hanttiin."
Bradbury alkoi saada novelleja julkaistuksi vuodesta 1941 alkaen.
Varhaistuotantoa on suomeksi saatavilla mm. kokoelmissa Lokakuun maa (The October Country, 1955, suom. 1985) ja Varhaiset varjot (1992).
"Julkaistuista jutuista maksettiin kehnosti", kirjailija muistelee. "Kun
menin naimisiin, minulla oli taskussa viisi dollaria papin palkkiota
varten. Seremonian päätyttyä pappi kysyi minulta, mitä tein työkseni. Sanoin
olevani kirjoittaja ja annoin hänelle rahat. Hän antoi ne takaisin ja sanoi
että jos aioin elää kirjoittamalla, tarvitsin rahat häntä kipeämmin."
|
|
Klassiset teokset syntyvät
Rahaa olisi ollut tarjolla Hollywoodissa. "Halusin kuitenkin tulla
tunnetuksi kirjailijana", Bradbury toteaa. "Kuka ylipäätään muistaa yhtään
käsikirjoittajaa? Edes sellaisten klassikoiden kyseessä ollen kuin
Casablanca tai Tuulen Viemää?" Kunnianhimo ajoi kirjailijaa eteenpäin.
Arkham House julkaisi 1947 novellikokoelman Dark Carnival, 1950 syntyi
klassinen romaani Marsin Aikakirjat (toim. huom. Teos on tosiasiassa koostettu novelleista) ja 1951 novellikokoelma Kuvitettu mies.
Bradbury kommentoi elokuvaversioita suorasukaisesti. "TV-sarjana (1980)
Marsin Aikakirjat oli kuiva kuin korppu!" Romaanin pohjalta on tekeillä
uusi kokoillan elokuva (tuottaja Steven Spielberg, Bradburyn oma
käsikirjoitus). "Elokuvana Kuvitettu Mies (1969) oli kurja", kirjailija
murahtaa.
Romaani paperille tulipalokiireellä
Laajemmissa kirjallisissa piireissä Ray Bradbury tunnetaan parhaiten
mestariteoksesta Fahrenheit 451. Dystopiaromaani kuvaa totalitaarista
yhteiskuntaa jossa lukeminen on kielletty ja palomiehet polttavat
kirjoja. "Minulla ei ollut siihen aikaan kunnollista kirjoituskonetta",
Bradbury muistelee. "Yliopiston kirjastossa oli kolikkokäyttöinen
kirjoituskone, joka antoi kirjoittaa puoli tuntia kymmensenttisellä. Se
oli tarkoitettu tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön, mutta minäpä kirjoitin
romaanin. Vieläpä hirmuista vauhtia! Kun romaani oli valmis, olin syöttänyt
koneeseen 98 kolikkoa." (toim.huom. Kyseessä oli ilmeisesti Fahrenheitin lyhyempi alkuperäisversio, nimeltään "The Fireman")
Francois Truffaut'n ohjaamasta ja käsikirjoittamasta elokuvaversiosta
Bradbury ei löydä paljon murisemisen aihetta. Uusi versio on kuitenkin
tekeillä yhteistyössä Mel Gibsonin kanssa (arvioitu valmistumisvuosi on
1999).
|
Oscar Werner ja Julie Christie Truffaut'n Fahrenheit 451:n mainoskuvassa
|
Valittuja mielipiteitä kirjoittamisesta
Ray Bradburya pidetään mestarillisena vertauskuvien käyttäjänä. "No minä
keräilen kielikuvia", kirjailija toteaa. John Huston tarjosi nuorelle
kirjailijalle käsikirjoittajan sopimusta Moby Dick -elokuvaan 1955. "En
ollut edes lukenut koko kirjaa. Minulle annettiin yksi yö aikaa tutustua
siihen. Ehdin lukea 200 sivua ja olin koukussa. Mutta käsikirjoitus oli
todella vaikea haaste, Herman Melville on todellinen kielikuvien taitaja.
Minun oli itse muututtava Melvilleksi pystyäkseni suoriutumaan urakasta."
Bradbury painottaa runouden merkitystä. "Jos haluaa oppia kirjoittamaan
tai tekemään elokuvia, on luettava kaikki suuri runous viimeisen neljänsadan
vuoden ajalta. Siitä oppii visualisoinnin taidon. Harjoittele tekemällä
ensin haiku ja sitten sen pohjalta valokuva."
Ympäristön mielipiteet Bradbury kehottaa jättämään omaan arvoonsa. "Jos
haluat
oppia kirjoittamaan, sinun pitää kirjoittaa kirjoittamasta päästyäsi ja olla
luovasti hullu. Jos ystävät eivät ymmärrä sinua, tutustu toisiin hulluihin.
Perustakaa kirjoittajapiiri ja arvostelkaa toistenne tuotteita. Yhdessä
voitte vaikka saada jotain aikaan. Ideoita ja vaikutteita pitää imeä kuin
pesusieni. Runoudesta, proosasta, elokuvista, sarjakuvista ja omasta
elämästä saa eväät tuottaa lopulta jotain omaperäistä."
Bradbury ei arvosta Hollywoodin nykyistä tapaa rakentaa elokuvia.
"Kirjoittamaan oppii lukemalla novelleja, romaaneja ja näytelmiä, mutta
elokuvakäsikirjoituksista ei opi mitään"
Kirjailija elää niin kuin opettaa. "En ole tehnyt päivääkään töitä. Olen
aina
vain leikkinyt ja minulla on ollut pirun hauskaa. Lapsenikin kasvatin
japanilaisilla elokuvilla."
Yleisön joukosta kysytään onko Bradbury koskaan kokenut "kirjoittajan
blokkia". "En ikinä!" vanha konkari tokaisee. Jos kirjoittaa sitä mistä itse
pitää ja on rehellinen itselleen, teksti syntyy. Blokki on alitajunnan
viesti, vastareaktio väkisin vääntämiselle. "Ensi kerralla kun koet
kirjoittajan blokin, mene ja katso peiliin", Bradbury neuvoo. "Kirjoita
keskittyneesti ja kirjoita täysillä. Ja ennen kaikkea, pidä kiinni
unelmistasi."
|
Tätä artikkelia täydentämään olemme koonneet kuvitetun bibliografian Bradburyn kirjallisesta tuotannosta sekä erittäin yksityiskohtaisen listauksen hänen suomennetuista teoksistaan (myös novellit). Lisäksi on saatavilla Johanna Sinisalon artikkeli Painajaisesta (alunperin Aikakoneesta 2/1990) ja hänen arvostelunsa Varhaisista varjoista ja Toisista taivaista (Aikakoneesta 1/1993).
Ray Bradbury -linkkejä.
Takaisin sivun alkuun
|