|
Maailmanverkon matkaopas
Dan Simmons: Endymion (Endymion, 1996).
Like, 1999, nidottu, ISBN 951-578-674-6, 606 s.
Suom. Juha Ahokas, runot suom. Jaakko Tuomikoski & Pekka Pakkala, päällys Ilkka Juopperi.
|
Sarjan edelliset osat:
- Hyperion, 1997 (Hyperion, 1989)
- Hyperionin tuho, 1998 (The Fall of Hyperion, 1990)
Ainakin internetin uutisryhmissä Simmonsin Hyperion-saagan kolmatta osaa on ehditty
arvostella raskaasti. Koska kirjan kaksi ensimmäistä, kiinteästi toisiinsa liittyvää
eeposta kuitenkin olivat käännös-scifin ehdotonta huippua, tulee kolmanteenkin kirjaan
tarttuneeksi. Turhaan. Kolmas osa on juuri niin kehno kuin siitä puhutaan.
Endymion ei sijoitu kuin nimellisesti Hyperionin maailmaan, eikä siinä ole niin komeasti
verkottuvaa eeppistä juonta kuin edellisissä kirjoissa. Kolmas kirja on pikemminkin
matkaopas niihin maailmoihin, jotka romuttuivat edellisessä romaanissa tapahtuneen suuren
sodan seurauksena.
Tapahtuma-aikaa romaanien välillä on liki 300 vuotta, ja kaikki sodan osapuolet ovat
pelkkää legendaa. Maailmanverkon hallinto, Hegemonia, ja sen apuna toiminut tekoälyjen
verkosto, TeknoCore, ovat hajonneet täydellisesti. Niiden sijalla galaktista valtaa
käyttää nyt kirkollinen, aseellisesti ja teknologisesti ylivoimainen järjestö Pax.
Hyperionilta tuotujen symbioottiristien ansiosta Pax voi tarjota konkreettista lupausta
jälleensyntymästä: ristin rintaansa saatuaan ihminen on pakotettu syntymään yhä uudelleen.
Simmonsin kuvailema 3000-luvun maailma on siis edelleenkin massiivisen komea luomus, jossa
teologiset ja filosofiset ideat liitetään maailmanvaltion poliittiseen historiaan. Siinä
missä edellisten romaanien Hegemonia edusti utopiaa, jossa kaikki ihmiset ja planeetat
olivat kiinteässä kommunikaatiossa toisiinsa, on Paxin hallitsema maailma omistautunut
ikuisen elämän unelmalle.
Pappien ja insinöörien välisessä kamppailussa osapuolet kuitenkin tapaavat naamioitua
toisikseen. Jättimäinen salajuoni, josta Endymionin tarina antaa vasta vinkkejä, liittyy
TeknoCoren jättämään perintöön. Entä jos tekoälyt eivät olekaan tuhoutuneet, vaan niiden
jumal'kamppailussa Pax on sekin vain välikappale? Entä mitä on tapahtunut Hyljityille,
ihmismutanttien armadalle, joka on kapinoinut Hegemoniaa vastaan?
Perinteistä rakettiseikkailua
Tällä kertaa galaksin vallasta ei siis kamppailla Hyperion-planeetan pinnalla. Endymion on
kylläkin eräs Hyperionin kaupungeista, mutta myös kirjan kertojasankarin sukunimi.
Edellisten kirjojen runoilijavanhus, Martin Silenus, antaa Endymionille tehtävän, jolla
hänen on mahdollista kehittyä samanlaiseksi legendaariseksi hahmoksi kuin edellisten
kirjojen päähenkilöt. Hänen on pelastettava nuori naispuolinen messias, Aenea, ja vietävä
tämä piiloon kuolemattomilta papeilta.
Endymionin ja Aenea-tytön pakomatka läpi maailmojen on koko lailla perinteistä
rakettiseikkailua. Jos otat käteesi maailmankartan ilmastovyöhykkeet, voit nopeasti
palauttaa mieleen, millaisia ovat ne tyyppimaailmat, joissa tällaisissa seikkailuissa
vaelletaan ja millaisia kulttuureja kohdataan; osa niistä on kuvattukin jo aiemmissa
Hyperion-kirjoissa.
Endymion-romaani on siis sikäli helppolukuisempi, että sen juoni poukkoilee vain kahdessa
paikassa: sankareiden paossa ja takaa-ajavien soturipappien etsinnöissä. Mutta siihen
nähden, kuinka Simmons kierrätti perinteisiä sankarihahmoja edellisissä
Hyperion-kirjoissa, on masentavaa lukea Endymionin söpöstelevää kuvausta "kivasta"
seurueesta. Tämä uskollisen androidin avittama, Ihmemaa Oz tyyppinen seurue matkustaa
kodikkaassa, yliavuliaassa tähtialuksessa kaikkine flyygeleineen ja vesipalloineen. Ihan
sattumoisin androidilta löytyy jopa "Maailmanverkon matkaopas". Sitäpäs onkin hauska
selata ja pohtia mitä survival-vimpaimia tarvitaan seuraavassa maailmassa selviämiseen.
Kyllä, Douglas Adams nauraisi kauhusta tällaista kirjaa lukiessaan.
Lepinkäinen, hyppää esiin!
Hienoinen lolitamainen erotiikkakaan ei ole sen paremmin kunniaksi tälle saagalle
tarinalle jossa esiintyy Lepinkäisen kaltainen, maailmankirjallisuuden mestarisatuihin
verrattava hirviö. Ensimmäisen kahdensadan sivun jälkeen lukija kirkuu enemmän kuin
Lepinkäisen uhrit: miksei se popsi ensimmäiseksi sitä viisastelevaa lasta!
Mutta tottahan Lepinkäinen pyörii kuvioissa vain silloin kun juoni painelee umpikujaan. Jo
edellisissä kirjoissa Lepinkäinen oli ujostelemattomasti käytetty 'jumala koneesta'
ratkaisu, mutta niissä episodeissa Simmons sentään motivoi Lepinkäisen olennoksi, joka
jokaisen sankarin oli ratkaistava omalla tavallaan. Aikaulottuvuudelle ja tuliaseille
ylivoimainen Lepinkäinen oli arvoitus joka oli antanut määränpään sankareiden viimeiselle
vaellukselle: hän oli tulevaisuudesta lähetetty antikristus, kärsimyksen ylivaltias. Niin
viehättynyt Simmons oli hirviöönsä, että ei malttanut asettaa tämän mahdille juuri
minkäänlaisia rajoituksia. Endymion-romaanissa Lepinkäinen on enää pelkkä tehokeino, jonka
kirjailija viskaa kuvioihin siinä vaiheessa, kun itsekin kyllästyy materiaaliinsa.
Simmons tuntuu olevan liiankin selvillä siitä, mitkä ovat olleet hänen parhaat yksittäiset
ideansa Hyperion-saagassa. Tärkein on tietysti Lepinkäinen, mutta nyt sille täytyisi jo
löytää vähän tasavertaisempi tappelukaveri; no, se on helppo järjestää, onhan menty 300
vuotta teknologiassa eteenpäin. Toinen lukijoita kutkuttanut kuvauksen alue on
aseteknologia. Nytkin sankareiden tähtialuksessa on sellainen huolella kuvailtu arsenaali,
että kirjoittajan kotimaata ei tarvitse arvailla. Eli kuten kertojasankari Endymion
toteaa:
- Filosofinen runous kuunvalossa oli oikein mukavaa, mutta tarkasti ja hyvin ampuvat aseet
olivat välttämättömyys.
Kolmas aihe, josta kirjailija lienee saanut innostunutta palautetta, on maailmoja
yhdistävä Tethys-virta. Sitä myöten sankarit nyt pakenevat arvaamatta mihin teleportti
seuraavaksi vie, ja miksi. Neljäs erityisellä taidolla hallittu alue Simmonsilla ovat
tähtialusten ja sotilaiden taistelukosketukset. Niitä hän kuvaa suvereenisti scifistisen
tehokkailla käsitteillä:
- Keinotekoinen kaarna, 02-luokan palot ja itse sulkeutuvat lehdet räjähtävät paineen
alentuessa rajusti tai sitten säteet ja plasmaräjähdelonkerot leikkaavat niiden läpi.
Purkautuva happi ruokkii tulipaloja tyhjiön keskellä kunnes ilma jäätyy tai palaa loppuun.
Ja metsät palavat.
3000-luvun avaruusalusten ja etenkin aseteknologian kuvaajana Simmons on loistavan
tyylitajuinen, yksityiskohtien ja yhdyssanojen voimaa ymmärtävä scifi-kirjoittaja, mutta
ei hän välttämättä ole Endymionia kirjoittaessaan joutunut juuri muuta tekemään kuin
kierrättämään vanhat ideansa.
Parhaimmillaan Endymionista olisi saanut älykkään kaksisataasivuisen romaanin, jossa ei
olisi tarvittu lainkaan mysteeristä pikku messiasta. Olihan edellisissäkin
Hyperion-kirjoissa tuhlailtu materiaalia, mutta sen antoi anteeksi, koska kokonaiskuvio
kehittyi. Kun sankareilla on oman elämänsä kokoinen Missio, niin jumalten määrällä ja
laadulla arvuuttelu menee osana kuvausta; mitäpä siitä ettei kirjailija itsekään tunnu
tietävän, miten ennaltamäärätty on kenenkin osuus jumalisessa suunnitelmassa.
Endymion-romaanissa Simmons ei tunnu saavan imua superteologiaansa. Ennemmin hän keskittyy
katolisen kirkon ritualistisiin ja arkkitehtuurisiin yksityiskohtiin, uusmyyttisen
maailmankauden barokkiin, jossa ei ole rajaa katedraalin tai tähtialuksen rakenteellisille
hienouksille. On aivan yksi lysti, että nuoren messiaan "kohtalo tulee ratkaisemaan koko
ihmiskunnan tulevaisuuden", koska tässä galaksissa sellaista ihmiskuntaa ei ole, johon
lukija tuntisi empatiaa; on vain keinotekoisen elämän erilaisia asteita.
Kyborgiset näyt ihmisen sulautumisesta keksintöihinsä ovat sitä tulevaisuutta, joka
Endymionissa koskettaa, jos jokin. Vaan selviääkö Hyperion-saagasta voittajana lukijan
myyttinen metapiiri vaiko kirjailijan megalomania? Se kannattaa ratkaista jo toisen kirjan
loppuun saatuaan ja unohtaa nämä Endymion-jatkolämmittelyt.
M.G. Soikkeli
Takaisin arvosteluhakemistoon
Takaisin sivun alkuun
|